Nyt website? Kontakt Farvepalette

Kan man patentere en farve?

Identitet kan være være ekstremt vigtigt for en virksomhed, men hvad kan man egentligt have patent på? DR skriver, at Mærsk, som den anden virksomhed i danmarkshistorien, har fået patent på en farve. Og det er da heller ikke en hvilken som helst farve. Det er den ikoniske blå farve, der genkendes på rederiets skibe, containere og mange andre steder. Derfor er det også sjovt, at netop denne blå farve har været en del af serien Klovn, hvor Casper, på ikke helt lovlig vis, har fået fat i “Mærsk-maling”.

Mærsk Containerskib
Billede af WikimediaImages fra Pixabay

Det er dog alligevel særligt. Varemærker er ofte meget unikke, men farver er allemandseje idet der f.eks. kun findes en afgrænset mængde farver til brug ved digitale produkter. Det drejer sig godt nok om mange millioner, men alligevel ville det være problematisk, hvis alle brands skulle have deres eget farvemærke.


Telekoms Magenta

Hvor Mærsk blå farve er en særlig blå, som ifølge DR bliver genkendt som Mærsks af 84% i en brugerundersøgelse, så er farven magenta noget mere allemandseje. Magenta er en del af farvesystemet CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key) som bla. langt de fleste moderne farveprintere bruger. Derfor var det noget opsigtsvækkende da det tyske teleselskab Telekom i 2008 forsøgte at få nedlagt forbud imod, at teleselskabet Telia brugte samme farve i deres logo.

Vi er sikkert mange, der husker Bjarne Riis i den “lyserøde” cykeltrøje da han kørte for Telekoms cykelhold T-Mobile i 90erne.

Telekoms cykelhold T-MOBILE
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Henninger_Turm-2005-T-MOBILE_TEAM.jpg

Telekom fik dog ikke medhold imod Telia.

Indlæg

Kategorier

EW Webdesign