Da Tim Berners-Lee opfandt Word Wide Web og lavede det første website, var der ingen billeder på. Og der var ingen muligheder for billeder på WWW i 1991. Det var først i 1993, da Mosaic udkom, at det blev muligt.
I dag kan det være svært at forestille sig et WWW uden billeder. Nogle websites bruger billeder over det hele, hvor imod andre, næsten slet ikke. Et godt eksempel på sidstnævnte er Wikipedia. Her bruges også billeder, men websitet præsenterer primært tekst. Men billeder, hvad enten det er fotos, grafer eller noget tredje, kan være gode til at understøtte tekst. På samme tid kan de være destruktive for en tekst, et brand eller en organisation, hvis billedet signalerer noget negativt.
Denne gennemgang af do’s and don’ts, hvad angår billeder er tænkt som en tjekliste, der kan bruges i design til enten web eller andet. Og jeg har selv begået hver eneste fejl, som jeg beskriver.
Stock-fotos
Stock-fotos er billeder man kan købe til brug enten online eller i tryksager. Det kan spare én for at skulle op af stolen for selv at tage billeder. Der findes flere, store udbydere af stock-fotos. Her kan bl.a. nævnes Adobe Stock, Shutterstock og Colourbox.
Fordele ved billeder fra stock-fotoudbydere er:
Der er et næsten uendeligt udvalg af billeder
Opløsningen på billederne er oftest høj, så de kan bruges til web, tryksager m.m.
Fotos er taget uploaded af brugere, så der er god sandsynlighed for, at der er billeder fra hele verden. På samme tid kommer alle billeder igennem et filter, så der er et kvalitetstjek
Man skal ikke bekymre sig om ophavsret da dette er en del af
Det er bare så nemt
Stock-foto fra colourbox.dk | Colourbox – Phovoir
Der er dog også nogle ting man skal være opmærksom på når man bruger stock-fotos.
Billederne er ikke begrænset til 1 køber. Derfor kan andre have brugt det samme billede. Jeg har engang brugt et stock-foto af et badeværelse til et website for et rengøringsfirma. Nogle måneder senere fandt jeg samme billede på et website for et VVS-firma.
Selvom billederne er i høj opløsning of lyssætningen er helt i top, så er mange af billederne cheesy eller klichéer.
Et udvalg af stock-foto klichéer (prøv at undgå dem)
Sten, der balancerer. Er ofte brugt på websites for terapeuter for at symbolisere balance | Colourbox
Colourbox
“Handshake-billedet” ofte brugt på websites, hvor man vil vise, at “Her gør du en god deal!”
Colourbox – STOCKYIMAGES
Call girl signalerer “Her får du personlig betjening”
Colourbox – Kzenon
Billedstørrelse
Hvert eneste billede, der bliver vist på et website, bliver downloaded til enheden, der skal vise billedet. Derfor er det også vigtigt, at billeder er optimeret til web. Hvis man har taget et billede med et spejlreflekskamera, så kan billedet sagtens fylde 12 Mb og et par stykker af dem på et website gør load-tiden lang. Derfor er det en god idé at få gang i Photoshop eller lignende, så man kan resize billeder til web.
Bruger man et system som f.eks. WordPress, så sørger WordPress selv for at lave flere udgaver af de billeder man uploader. Og siden version 4.4 er det også muligt at få WordPress til indsætte flere udgaver af samme billede så det billede, der passer bedst til skærmstørrelsen, hvad enten det er på desktop eller mobil, bliver vist.
Ophavsretsbeskyttet billeder
Colourbox – robuart
Det er nemt at lave en Google billedsøgning og så tage det første og det bedste billede man falder over. Det er bare, i de fleste tilfælde, ulovligt. Så lad være med at gøre det. Men ikke kun fordi, at det er ulovligt også i respekt for de, der ejer rettighederne til billederne. Hvis det er fordi man ikke har råd til et stock-foto-abonnement, så er der alternativer. På Google kan man f.eks. vælge at filtrere en søgning ud fra brugsrettigheder
Og så er der Unsplash, en gratis stock-fototjeneste, hvor billeder også er i høj kvalitet.
Jeg bruger cookies, så jeg kan lave statistikker på besøgende på websitet for at kunne hjælpe mig selv til at skabe bedre indhold. Cookies er tekstfiler, der er gemt i din browser og som bl.a. kan bruges til at genkende dig, når du vender tilbage til vores side. Alle cookies, der bruges til at indsamle statistikker indsamler data ANONYMT.
For at kunne gemme dine indstillinger for cookies er det nødvendigt at gemme en cookie med oplysninger herom. Du kan altid slette dine cookies i din browser manuelt.
Du kan administrere dine cookie-indstillinger ved at navigere i fanerne i venstre side.
3.-parts cookies
Dette website bruger Google Analytics til at indsamle data ANOYMT som f.eks. antallet af besøgende på websitet. Ved at aktivere denne cookie hjælper du mig med at forbedre mit website og mit indhold.
Du skal acceptere nødvendige cookies for at kunne aktivere 3.-parts cookies